Keresés

Google

Hirdetés

Facekontroll

Székely Gergő blogja. 2007-ben fél év szingapúri kutatói ösztöndij dokumentálásávan indult. Azóta leginkább utazó blogként működik. Távol-Kelet, Közel-Kelet, Amerika, Európa... Néha kis IT, néha kis politika.

Translate

Kommentek

  • Annamária Zólyominé Felner: Kedves Gr3g! Szeretnék érdeklődni még egy két dolog iránt. Ha lehetne felvehetnénk egymással a kap... (2017.09.12. 15:31) Szingapúr HowTo
  • lallalla: "baratsagtalan eghajlata ellenere nagyon jo hely!" végre valami biztató! csak kibírjuk azt a 2-3 é... (2012.06.01. 10:33) Fairbanks
  • KÁKÁVÉ: Nagyon helyénvaló dolgokat írtál. Azóta még rosszabb a helyzet, én már kaptam bilincset azért, mer... (2012.05.03. 20:35) Kerékbilincs maffia
  • Viola, a ló: Az állat neve hyrax www.google.hu/search?q=hyrax&oe=utf-8&rls=org.mozilla:hu:official&... (2011.08.10. 14:40) Ein Gedi
  • Bölcs Bagoly: Pol Pot véreskezű zsarnok volt. Ezt lehet levonni a fentiekből. (2011.02.10. 15:51) Akna múzeum - Siem Reap

RSS válogatás

Az általam olvasott RSS-ek közül szemezgetek. Hozzáférhető Weblap formában, rss feed-ként.

Heti kedvencek

Innen olvasnak

Címkék

adminisztráció (27) alaszka (5) állatkert (5) amazonas (2) angkor (12) átverés (10) bangkok (6) bank (2) bce (3) bme (3) bogota (3) bolivia (5) buli (19) chile (3) cigányság (3) cigi (8) esélyegyenlőség (16) étkezés (32) fesztivál (10) floorball (5) globális felmelegedés (3) graffiti (4) háború (14) haifa (2) hegymászás (3) hong kong (9) huayna potosi (2) izrael (18) jeruzsálem (4) kambodzsa (15) katolikus (8) kiállítás (6) kina (13) kocka (13) kolumbia (4) komcsik (8) konferencia (2) közlekedés (29) kuala lumpur (7) lakás (17) la paz (4) linux (2) magyarország (17) majom (4) makaó (3) malajzia (13) média (10) megérkezés (20) microsoft (2) munka (7) művészet (9) múzeum (23) nemzeti park (26) népnevelés (68) nus (14) pénz (4) peru (10) rajz (2) rehovot (4) rizsa (26) rom (30) saigon (2) sentosa (3) singfest (3) sport (25) strand (9) sungei buloh (2) szavazás (8) szingapúr (66) szögliget (5) szolgalati kozlemeny (2) templom (25) tenger (7) természet (82) thaiföld (13) tioman (6) turista (139) ubuntu (2) usa (4) vallás (12) válság (4) vicc (21) video (61) vietnam (13) vitorlázás (2) weizmann (3) windows (4) zene (7) Címkefelhő

Közlekedés

2007.08.04. 05:58 :: Gr3g

Hogy ne csak a saját élményeimről legyen szó, most oktató jellegű beszámoló következik a szingapúri közlekedési lehetőségekről. Ki tudja, egyszer még jól jöhet mindenkinek.

1. Gyalogszerrel

Ez a közlekedés legolcsóbb módja, de az időjárás szinte soha nem optimális a sétáláshoz. Az idő vagy fülledt, párás, meleg vagy épp egy trópusi eső közepén vagyunk, amit ki-ki döntse el, hogy hol vészelne át. A távolságok - főleg a belvárosban - nem nagyok, nagyjából 2-3 km-en belül mindent elérni. Gyalogosként járdát és zebrát illik használni, de ezt a helyiek is vigan megszegik minden átkeléskor. A zebrát a gondos városvezetők két részre osztották a legtöbb helyen, hogy a nagy gyalogos forgalom gyorsan haladjon, de ezt se veszi senki komolyan.





















"Zebra"





















Forgalmasabb helyeken egy visszaszámláló jelzi, hogy mennyi ideig zöld még a lámpa. Elég idegesitő viszont, hogy a fél percnyi zöldből csupán 3-4 másodperc a tiszta zöld, utána elkezd villogni, és szépen villog 20-25 másodpercig. Ennek is biztos az az oka, hogy pszichésen késztessék az embereket a gyorsabb átkelésre. Nálam bejött.





















A belvárosban olyan sűrűn vannak az egymással összekapcsolt bevásárlóközpontok, hogy gyakorlatilag kilométereket tehet meg az ember boltok között mászkálva egyik shopping centerből a másikba. Ez nem egyenes út, de legalább légkondicionált.





















Bicajozni eddig csak indiaiakat láttam, ők nem izzadnak. Vagy csak nem zavarja őket. Mindenesetre az itteni időjárás nem kedvez a kerékpározásnak sem. Az első pár napban még én is kacérkodtam a gondolattal, hogy szerzek egy bringát, de aztán letettem róla részben az idő, részben a bal oldali közlekedés miatt.


2. Tömegközlekedés

A helyi BKV nem emlithető egy lapon a hazaival. Itt nem az a szenzáció 10 évre, hogy átláthatatlan közbeszerzéssel beszereznek 40 darab drága Combinot, ami nem is az, mint amivel pályáztak. Ráadásul mindezt attól a Siemenstől, amelyik sorra bukik le a megvesztegetési ügyei miatt. Itt rendesen folynak a fejlesztések, és általában minden szektorban átlátható a közpénzek áramlása, nem utolsó sorban pedig jól költik el az adófizetők pénzét. Tiszták a járatok, jól lehet tájékozódni, légkondicionált minden megálló, busz és metro szerelvény (MRT = Mass Rapid Transport). Amin lehetne kicsit javitani az az MRT megállókat jelző táblák mérete. Ismeretlen környéken gyakorlatilag ott kell lenni a tábla alatt, hogy feltűnjön. A buszmegállók jelzései se mindig egyértelműek, de kis rutinnal vagy kérdezősködéssel el lehet boldogulni.





















A metróknál beléptető rendszer van, a megtett távolságtól függ, hogy mennyibe kerül a jegy. Már néhány napos tartózkodásra is érdemes "bérletet", azaz EZ-link mágneskártyát venni. Erre tölt fel pénzt az ember, majd szépen lehasználja. Kicsit olcsóbbak is igy a dijak, mint vonaljegyekkel. A buszoknál az előre kiszámolt aprót egy gépbe kell bedobni, mert nem adnak vissza. A vezetőnél kell felszállni, és odaérinteni a kártyát a megfelelő helyre. Leszálláskor szintén ez a teendő, és itt is a megtett távtól függ, hogy mennyit vonnak le. Metrónál is, busznál is nagyjából 2 dollár a maximált ár. Amit nem értek, hogy bérlet miért nincs. Például Londonban megoldották, hogy a mágneskártyáról csak addig veszik le a pénzt, amig el nem éri az ember a napi bérlet árát, utána bérletként funkcionál tovább. A szingapúriakat szeretik terelgetni, mindenhol ki van rakva, hogy hol kell sorban állni, ők meg szépen állnak is.

A lenti képen épp Sentosa-ról hozza a népet a belvárosba a busz, Kb 10-en vártunk a 45 férőhelyes járműre, a helyiek még ekkor is beálltak a kordonba, és kacskaringóztak egy sort.





















3. Taxi

Ha nem akar az ember gyalogolni, vagy tömegközlekedni, akkor ott a taxi. Van kb 3 nagy taxi társaság a városban, lényegében mind ugyanazt nyújtja. Le lehet inteni őket, vagy a sűrűn található taxi állomásoknál beszállni valamelyikbe. A képen nem látszik nagyon jól, de itt is szépen várja mindenki a sorát. Nincs tolakodás, meg "Húzzá', köcsög! Én álltam itt előbb!" Menetdijak picit olcsóbbak, mint otthon, viszont nem vágnak át a taxisok, számlát adnak, borravalót pedig nem várnak. Ha már 2-3 ember utazik, akkor mindenképp érdemes igy utazni.





















4. Autó

Ez egy érdekes ügy. A sziget méretei adottak, igy az autók számát korlátozzák. Ha az ember kocsit vagy motort akar magának, akkor kell szereznie egy COE-t (Certificate of Entitlement). Ezeknek a száma adott. Egy ilyen papirt 10 évre adnak, mégpedig árveréshez hasonló rendszerben lehet megvenni 2 hetente. Kb annyiba kerül, mint egy kisebb autó, de motor mérettől és átruházhatósági jogoktól függően változik az ára.

Egy helyivel (a korábban már emlitett Ivannal) beszélgettem erről, ő mondta, hogy a Mazda 3-asát kb 50.000.000 Ft-nak megfelelő összegért vette mindennel együtt. Ez otthon a totalcar adatai szerint kb a nyolcadáért megvehető. Tény, hogy itt lehet haladni az utakon, nincsenek dugók, és nincs szmog. És az extrém árak mellett is vannak sokan, akik Porsche-kel, Lamborghini-kel meg sport BMW-kel róják a kátyú nélküli utakat. Kérdeztem Ivan-t, hogy kormányzati alkalmazott révén nem jut-e könnyebben COE-hez. Erre a legtermészetesebben mondta, hogy mindenkire ugyanazok a törvények vonatkoznak, és állami alkalmazottként sokkal jobban kell figyelni, hiszen ha ők nem tartják be a szabályokat, akkor hogy várják el a néptől. Hát igen, ebben van valami.

Szingapúrba behozni se éri meg autót, mert annyi adót kell utána fizetni, hogy akkor már inkább itt veszik meg, mert jobban jönnek ki. Érdekesség, hogy 10 évnél idősebb autó nem lehet az országban. Azt nem tudom, hogy veterán autókkal mi van, de még egyet nem láttam az utakon. Ami 10 éves lesz, azt kiviszik. Emiatt Szingapúr a régió egyik legnagyobb autó exportőre. Nehézség, hogy csak olyan országba vihetik a kocsikat, ahol szintén baloldali közlekedés van.

A lenti képen egy átlag kinai és egy átlag indiai kétkezi munkás közlekedési eszköze.






















Szingapúrban mindenért
birságolnak, van amiért ki is végeznek. Cserébe viszont jól láthatóan figyelmeztetnek mindenre. Azt mondják itt, hogy "Singapore is a fine country." meg "Have a fine day." Ez meg vicces, mert a fine szép-et meg birságot is jelent.




































És még egy bónusz kép az Orchard road-ról, ahol csomó bevásárló központ van.
























4 komment

Címkék: közlekedés turista szingapúr népnevelés

A bejegyzés trackback címe:

https://facekontroll.blog.hu/api/trackback/id/tr52139472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Titokka 2007.09.14. 15:09:44

Kedves Gergö!
Olvasgattam a blogodat, nagyon érdekes információkat gyüjtöttél összen ilyen kevés idő alatt. Mivel én is jelenleg autóvásárláson töröm a fejem, gondoltam ezt a valószinüleg elirásodat kijavitanám. Mivel sok rémhir terjed Szingapúrral kapcsolatban ezt tisztáznám. Most érkezetm vissza pár hónap után Európából Szingapúrba ezért az augusztusi bejegyzéedet csak most olvastam el. Tehát:egy új alap Mazda 3-as 1.6-os alapára 62.700 dollár ami kb. 7.800.000 Ft, 31.500 Euro CEO-val együtt. Európában mondjuk Németországban, ugyanez 20-22.000 Euro.
Csak a teljesség kedvéért egy új Lamborghini Galliardo Szingapúrban 700.000 singdollár, ami kb. 350.000 Euro, és ugyanez Európában 178.000 Euro.
Mint 2 db Harley tulajdonosa, elmondhatom viszont, hogy az itteni HD motorok árai a magyar árak alatt vannak, kb. 20-25%-kal, tehát a helyzet közel sem ilyen borzalmas , már a motorok árát tekintve. Mindenesetre az autók az európai árak fölött vannak jóval de, hogy egy Mazda 3-as 50 millió forintba kerül itt, az teljességgel kizárt, mivel ez kb. egy használt, alig 3 éves Lamborghini ára itt, Szingapúrban.
Irjál, mert olvassák sokan, ezt bizonyithatom.

Gr3g · facekontroll.blog.hu 2007.09.14. 15:27:20

Kedves Titokka! Én sajnos nem töröm még új autó vásárlásán a fejem :) Köszönöm a javítást, ezek szerint rosszul emlékeztem a számra, amikor a bejegyzést írtam. Az első pár héten még nagy kedvvel blogoltam. Igyekeztem utánajárni az adatoknak, amiket leírtam, ahol tudtam forrást is megadtam. Biztos ugyanakkor, hogy a kezdeti tudatlanságom néhány helyen felületességet eredményezett. Ha rászánom magam, és átfutom amit eddig írtam, akkor valamilyen módon korrigálom a pontatlanságokat. Addig is javítsd kérlek, ha valamit rosszul írtam.

Titokka 2007.09.15. 09:03:43

Igen, valószinü, hogy kb. 5.000.000 Ft lehetett használtan. A minap is beszéltem itteni magyarokkal, többen olvassuk a blogodat és örülök, hogy végre nem az a tipikus \"de jó volt Balin a Hiltonban 200 USD-ért /nap , mert ez a Szingapúr olyan uncsi\" témájú blogot is irnak Szingapúrról. Jó hely ez, ( jó, olcsó ,tiszta,a közlekedés, fillérekért ehetsz, meleg van, sok bulihely van, nincs saria, biztonság van és tisztaság) ha az ember nem mélyül el a demokrácia alapkérdésein és nem néz bele a politikába, mellyel személy szerint mindig, minden eddigi országban ahol éltem szerettem foglalkozni. Kivétel itt, mert csak frusztrált leszek. De itt abba is hagynám, mert a Nagy Tetsvér figyel minket :-)
Várjuk újabb irásaidat.

Kövi 2009.06.26. 16:20:06

Üdv!
Köszi a beszámolót, felhasználtam a féléves feladatomhoz! Mellesleg ismeretterjesztéshez sem rossz :-)
Minden jót!
süti beállítások módosítása