Szingapúrban ha metrót építenek, akkor valami furcsa okból nem 10-20 éves utas forgalmi adatokat vesznek alapul csak hogy így jobban lehessen kommunikálni a pénzszórást (lásd a 4-es metró körüli pofátlan közpénz elherdálást bemutató cikkeket: fejetlenség, alternativák). Itt, Szingapúrban évtizedekre előre terveznek, és a komplex városrendezési tervhez igazítják a tömegközlekedést is. Metró témában a politika néha itt is csinál csúnya dolgokat, de erről picit később.
Ha egy városrészbe lakónegyedet fognak építeni, akkor a metrót már most kiviszik addig, pedig még a házak alapját se kezdték el ásni.
Punggol negyedben például a metró (MRT - Mass Rapid Transport) látszólag a puszta közepén áll meg, de pár éven belül itt minden tele lesz HDB (Milyen is a szingapúri panel?) lakásokkal, amire a szingapúri fiatalok pályázhatnak. Akkor majd jól fog jönni a kész metró.
A lila North-East vonal szerelvényin utazva nem csak a látszólag kihasználatlan megállók szúrhatnak szemet az embernek. Feltűnhet még a gyanútlan utasnak, hogy nem teljesen szimmetrikus a megállókat jelző tábla, középen mintha hiányozna egy megálló.
A megálló a valóságban pedig ott van, a metróban ülve lehet is látni. Amikor elsuhan a szerelvény a szépen kialakított állomáson, akkor felmerül a kérdés, hogy miért nem adták még át a teljesen kész megállót? A válasz elég prózai. Ez a környék a szingapúri ellenzék bázisa. A hiányzó Woodleigh megálló körüli két másik állomás (Serangoon és Potong Pasir) átadása körül is nagy herce-hurca volt. A kormányzat nem akarta átadni őket a népnek, mondván nem lennének kihasználva. A valódi indok sokak szerint az, hogy a választásokkor innen szoktak csak ellenzéki jelöltek a parlamentbe jutni. Ha nyalsz: szárnyalsz, ha nem nyalsz: repülsz. Ezek után nem szabad meglepődni, amikor finom utalásképp csak a választások előtt adják majd át a rég elkészült állomást! (Próbáltam megbízható forrást találni a témában, de csak fórumokat meg néhány wikipedia csonk bejegyzést találtam erről. Így marad az, amit a helyi ismerőseimtől hallottam.)
Városrendezés szingapúri módra
2007.11.04. 06:10 :: Gr3g
1 komment
Címkék: közlekedés lakás adminisztráció szingapúr népnevelés
A bejegyzés trackback címe:
https://facekontroll.blog.hu/api/trackback/id/tr95196496
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Ádám 2007.11.17. 23:00:24
A feleségemmel teljesen el vagyunk ájulva Singapore-tól!
Mi is csak néztünk a Sentosa Expressnél, amikor megállt a kész állomáson (csak nem nyílt ki az ajtó). Valami építkezés volt alattunk, szálloda vagy aquapark? Egy szolid "Waterfront Station - Opening in year 2010" táblával el is intézték.
Az írásaid teljesen tükrözik Singapore-t, mi is ugyanezeket tapasztaltuk!
De a legjobb mégis az volt, amikor a motoros rendőr megállt a zebrának nevezett csíknál, és még ő mosolygott, hogy átenged minket - igaz, ez egy másik témádhoz tartozik.
Üdv:Ádám+Judit
Mi is csak néztünk a Sentosa Expressnél, amikor megállt a kész állomáson (csak nem nyílt ki az ajtó). Valami építkezés volt alattunk, szálloda vagy aquapark? Egy szolid "Waterfront Station - Opening in year 2010" táblával el is intézték.
Az írásaid teljesen tükrözik Singapore-t, mi is ugyanezeket tapasztaltuk!
De a legjobb mégis az volt, amikor a motoros rendőr megállt a zebrának nevezett csíknál, és még ő mosolygott, hogy átenged minket - igaz, ez egy másik témádhoz tartozik.
Üdv:Ádám+Judit